Izpostavljeno
Najbolj brano
Dolenjska
sreda, 15. maj 2024
10:00 Znanost ali fantazija? Teden znanstvene fantastike in fantazije (družinska izkušnja), Knjižnica Mirana Jarca Novo mesto
14:00 Delavnica izdelave kreme s hidrolatom pomaranče, Šolski center Novo mesto
17:00 Predavanje Notranje ravnovesje, CIK Trebnje
17:00 Predavanje Podarite si boljše življenje, RIC Novo mesto
18:00 Nastop učencev Glasbene šole, GŠ Marjana Kozine Novo mesto
VečBela krajina
sreda, 15. maj 2024
17:00 Zaključna regijska prireditev natečaja Evropa v šoli, OŠ Mirana Jarca Črnomelj
četrtek, 16. maj 2024
10:00 Kviz mladih članov Rdečega križa, KD Gradac
10:30 Odprtje knjižne police, Dom paraplegikov Semič
17:00 Dobrodelna prireditev "Pojem, plešem in igram, da se v Ankaran podam", KC Semič
17:00 Delavnica ročnih del, Krajevna knjižnica Semič
VečPosavje
sreda, 15. maj 2024
11:00 Okrogla miza ob zaključku gostujoče razstave Trienale rokodelstva, Posavski muzej Brežice
17:00 Odprtje razstave izbranih del 5. likovnega natečaja "Brezmejna ustvarjalnost mladih 2024", Dvorana v parku Krško
četrtek, 16. maj 2024
19:30 Slavnostno odprtje Tednov ljubiteljske kulture 2024, Posavski muzej Brežice
petek, 17. maj 2024
12:00 - 19:30 3. mednarodni rokometni turnir veterank in veteranov, ŠD Dobova
Več7.10.2023 | 16:30 | I. Vidmar
Novo mesto - Renault 4, po naše Katrca, nekoliko starejši bi ji rekli avto naše mladosti, praznuje petdeset let, odkar so jo v novomeški Industriji motornih vozil, IMV, začeli sestavljati. Na Dolenjskem skoraj ni družine, ki je ne bi imela. Ni jih bilo malo, ki so včeraj obujali spomine na ta praktičen in tudi drugod po svetu izjemno priljubljen avto. V Drgančevju, v prenovljenem Muzeju IMV, je bilo sinoči prav slovesno in marsikatera solzica je stekla po licih tako nekdanjih zaposlenih v IMV kot tudi nekdanjih lastnikov tega kultnega vozila. Le člani Kluba Katra, ki so se sinoči na prizorišče pripeljali s svojimi skrbno negovanimi katrcami, so sijala od veselja in ponosa.
Žal na slovesnost ni bilo nikogar s kulturnega ministrstva. Lahko bi videli, da bi bila njihova podpora temu posebnemu muzeju, ki so ga postavili nekdanji zaposleni v IMV, člani Kluba prijateljev IMV, ki je bil pred leti del prireditev Evropske prestolnice kulture in danes deluje pod strokovnim okriljem Dolenjskega muzeja, upravičena.
Ko so januarja 1973 v Industriji motornih vozil na enem koncu proizvodne dvorane končevali še zadnje zaostale austine, so pod isto streho postavili novo proizvodno linijo za povsod priljubljen renaultov model R4, na kratko quatre. To se izgovori »katr«, kar se je hitro udomačilo kot izvirno slovensko ljubkovalno ime za Katro - Katrca. Prva novomeška je že sredi februarja zapeljala s tekočega traku tovarne avtomobilov v Žabji vasi, je v svoji knjigi Povest o velikanu pod Gorjanci zapisal Marjan Moškon, nekdanji novinar in urednik Dolenjskega lista ter ustanovitelj Televizije Novo mesto, ki sam v IMV ni bil nikoli zaposlen, je pa njegovo zgodovino spremljal tudi po službeni dolžnosti.
Naslednje leto je z IMV-jevih trakov prišlo 9816 katrc in vsako leto so jih naredili več, saj so se prodajale za med. Prišel je model TL in za njim GTL z že spodobno močnim 1100 kubičnim motorjem. A katrco je počasi povozil čas. Pa ne da bi zanjo zmanjkalo kupcev, ti so si jo še želeli, a samo podatek, da je bilo za izdelavo ene katrce treba vložiti 35 uri in 12 minut dela, za Renault 5, petko, za katero so aprila leta 1989 v IMV že začeli postavljati opremo za linijsko proizvodnjo, pa le 20 uri in 12 minut, pove vse. Oblikovalec Georg Gedl je tedaj že risal podobo nove katrce, a do njene posodobitve ni prišlo. Njena proizvodnja je postala predraga in leta 1992 je proizvodno dvorano Revoza zapustila zadnja, uradno 8.135.424 katrca. Od tega jih je bilo v IMV narejenih več kot 575 tisoč. S tem je katrca na tretji najbolj prodajan model avtomobila na svetu.
Predsednik Kluba prijateljev IMV Franc Štupar je izrazil željo in upanje članov, da zbirko čim prej prenesejo na upravljanje v Dolenjski muzej. (Foto: I. Vidmar)
Da so to zelo pomembne številke, ki so novomeško tovarno postavile tudi na mednarodni zemljevid proizvajalcev avtomobilov, je v svojem nagovoru poudaril tudi predsednik uprave Revoza Jože Bele in dodal, da je ta tovarna do sedaj izdelala že več kot 4,5 milijona vozil ter ob koncu obljubil, da bo Revoz še naprej podpiral prizadevanja Kluba prijateljev IMV in njihovega muzeja.
Predsednik Kluba prijateljev IMV Franc Štupar, ki je vodenje društva prevzel pred desetimi leti, ko je nasledil iniciatorja ustanovitve in prvega predsednika Boža Kočevarja, je opisal pot kluba in Muzeja IMV od zbiranja prvih avtomobilov in prve razstave do sedanje podobe in pri tem izrazil željo in upanje članov, da Dolenjski muzej, ki jim že zdaj veliko pomaga, jih strokovno usmerja in podpira, to še nadgradi: »Naša nadaljnja prioritetna naloga je, da zbirko čim prej prenesemo na upravljanje v Dolenjski muzej, s katerim že vrsto let korektno sodelujemo. Sodelovanje z naše strani bo zagotovljeno tudi v bodoče, vendar s časovno omejitvijo, saj je naše članstvo v zreli dobi.«
V muzeju so ob tej priložnosti pripravili razstavo o katrci, ki jo je po strokovni plati uredil kustos Dolenjskega muzeja Matej Rifelj, osrednji predmet razstave ob panojih z zgodbami novomeške katrce pa je odlično ohranjena in restavrirana katrca Novomeščana Predraga Dobrijevića, izjemnega oblikovalca, ki med drugim riše podobe svetovno znanega izdelovalca modelov Revell.
Ob odprtju sta zbrane nagovorila tudi direktorica Dolenjskega muzeja Jasna Dokl Osolnik in novomeški župan Gregor Macedoni ter oba med drugim izrazila obžalovanje, da kulturno ministrstvo nima posluha za pomembno industrijsko muzejsko zbirko, ki tako še naprej sloni predvsem na delu prostovoljcev. Kljub vabilom na prireditev ni bilo nikogar z ministrstva, kar je milo rečeno - žalostno.
Galerija (43)
Slika 1: Katrca je včeraj praznovala. (Foto: I. Vidmar)
Slika 2: Nekdanji zaposleni so ob ogledu razstave obujali spomine. (Foto: I. Vidmar)
Slika 3: Predsednik Kluba prijateljev IMV Franc Štupar je izrazil željo in upanje članov, da zbirko čim prej prenesejo na upravljanje v Dolenjski muzej. (Foto: I. Vidmar)
1/43: 20231006_00415
2/43: 20231006_00417
3/43: 20231006_00418
4/43: 20231006_00419
5/43: 20231006_00420
6/43: 20231006_00422
7/43: 20231006_00423
8/43: 20231006_00425
9/43: 20231006_00431
10/43: 20231006_00434
11/43: 20231006_00435
12/43: 20231006_00438
13/43: 20231006_00442
14/43: 20231006_00446
15/43: 20231006_00450
16/43: 20231006_00453
17/43: 20231006_00460
18/43: 20231006_00463
19/43: 20231006_00467
20/43: 20231006_00480
21/43: 20231006_00487
22/43: 20231006_00491
23/43: 20231006_00493
24/43: 20231006_00496
25/43: 20231006_00498
26/43: 20231006_00499
27/43: 20231006_00500
28/43: 20231006_00501
29/43: 20231006_00502
30/43: 20231006_00504
31/43: 20231006_00505
32/43: 20231006_00507
33/43: 20231006_00513
34/43: 20231006_00515
35/43: 20231006_00517
36/43: 20231006_00518
37/43: 20231006_00519
38/43: 20231006_00528
39/43: 20231006_00530
40/43: 20231006_00533
41/43: 20231006_00542
42/43: 20231006_00544
43/43: 20231006_00545
Povezane objave
Ocene komentarjev