Dolenjski list
© 2025 Dolenjski list Novo mesto d.o.o. - Vse pravice pridržane.

Novo mesto kot mesto fotografije in fotografov


I. Vidmar
12. 12. 2016, 12.30
Deli članek
Facebook
X (Twitter)
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

fotografi___001.jpg
Arhiv Dolenjskega lista
Fotografi - 001, Fotografi___001
fotografi___006.jpg
Arhiv Dolenjskega lista
Andrej Virc, Boštjan Pucelj, Stojan Golob, Marko Švent in Mitja Pelko (Foto: I. Vidmar)

Novo mesto ni le mesto situl, je tudi mesto fotografije. Na to dejstvo opozarja tudi v petek odprta razstava Fotografija novomeških avtorjev, ki je na ogled v Jakčevem domu, prav Božidar Jakac pa je v Novem mestu oral ledino na področju ljubiteljske in dokumentarne ter na nek način vsaj malo tudi umetniške fotografije, zato je umestitev razstave v njegov dom tudi neke vrste simbolno dejanje.

A tokratna razstava ne sega tako daleč v preteklost. Njen temelj so dela tedaj še rosno mladih ljubiteljskih fotografov iz sedemdesetih in osemdesetih let, ki so tistemu času v mestu ob Krki vtisnili poseben pečat, dva od njih, Saša Fuis in Bojan Radovič pa sta se odločila za študij fotografije v Nemčiji oziroma Angliji in sta danes tudi v mednarodnem merilu uveljavljena fotografa, prav tako pa se je fotografiji in kasneje predvsem videu poklicno posvetil tudi Andrej Virc, medtem ko so še nekoliko starejši od omenjene trojice Marko Švent, Gregor Čampa in Stojan Golob in ter najmlajši med njimi Mitja Pelko ostali zgolj pri ljubiteljski fotografiji.

Med fotografe starejše generacije je kustosinja Dolenjskega muzeja Jasna Kocuvan povabila še tri predstavnike novega vala novomeških fotografov, predvsem tesno povezane z novomeškim festivalom fotografije Fotopub Boruta Peterlina, Boštjana Puclja in Jureta Kastelica.

Tako je nastal zanimiv mozaik, sestavljen iz dveh med sabo skorajda povsem neprimerljivih obdobij fotografije. Morda najbolj zanimive so fotografije iz obdobja, ko je med ljubiteljskimi fotografi prevladovala analogna črnobela fotografija, posneta na filme lajka formata s sošolkami in prijateljicami, Romi ali pa le novomeškimi hišami in arkadami kot priljubljenimi modeli. A razstava ob tem ponuja tudi pogled na zelo sodobno fotografijo, ki temelji na z računalnikom marsikdaj do neprepoznavnosti obdelanih digitalnih posnetkih, ki krepko prestopajo mejo med fotografijo in likovno umetnostjo in obe polji umetniškega izražanja krepko prepletejo.

Razstavo je odprl Jovo Grobovšek, ki je v času svojega službovanja v Dolenjskem muzeju dal fotografiji poseben poudarek in tedaj nadobudnim mladim fotografom, ki danes sodelujejo na omenjeni razstavi, dal izjemno priložnost, da se predstavijo javnosti v eminentnem muzejskem razstavišču, pomemben delež pri razvoju novomeške fotografije pa je imela tudi galerija Pri Slonu, kjer so se v osemdesetih letih minulega stoletja fotografske razstave izmenjevale mesečno, kasneje pa je njeno vlogo na nek način prevzelo fotografsko razstavišče v nekdanjem Domu kulture (današnji APT).

Ob vsem tem pa je treba opozoriti še na eno ne nepomembno podrobnost. Večina tokrat predstavljenih fotografov je prve korake na področju fotografije naredila v fotografskem krožku na Osnovni šoli Katje Rupene (danes Center) pod vodstvom mentorice Jelene Pelko, kjer so se naučili tudi razvijati filme in fotografije ter spoznali svet fotografske kreativnosti in že zelo zgodaj uspešno sodelovali na razstavah in tekmovanjih mladih fotografov.


© 2025 Dolenjski list Novo mesto d.o.o.

Vse pravice pridržane.