Ostajajo zavezani avantgardi

##IMAGE-3308322##
Ravnatelj novomeškega Anton Podbevšek Teatra (APT) Matjaž Berger, režiserji Dušan Jovanović, Janez Pipan in Nana Milčinski ter cineasta Filip Robar Dorin in Nejc Gazvoda so danes v Novem mestu predstavili novo gledališko sezono APT. Z gledališčem misli, filmsko akademijo in foto galerijo ostaja APT zavezan avantgardi, je za STA povedal Berger.
Po Bergerjevih besedah namerava APT letos pripraviti in izvesti štiri lastne gledališke produkcije, ki jih bodo poleg njega režirali Jovanović, Pipan in Nana Milčinski. V novem gledališkem letu bodo za dijake novomeške gimnazije ponovno organizirali filmsko akademijo pod vodstvom absolventa filmske režije Nejca Gazvode.
V sklopu akademije bodo prikazali filmsko retrospektivo Filipa Robarja Dorina. Nadaljevali bodo tudi program foto galerije pod vodstvom mojstra fotografije Bojana Radoviča, že v petek ob 19. uri pa bodo v dvorani novomeške pomladi APT priredili Soarejo o avantgardi z Janezom Vrečkom, Levom Kreftom in Bergerjem.
Kot prva bo v letošnji gledališki spored uvrščena postavitev Portreta neke gospe Henryja Jamesa, katere produkcija je te dni stekla v Bergerjevi režiji. Zanjo se je odločil zaradi navdušenja nad avtorjem, saj, kot je dejal Berger, je potrebno v času razpok pogledati v poreklo te civilizacije.
Dušan Jovanović je novomeški APT označil za sodoben, lep in čist prostor, v katerega se po njegovi sodbi lahko naseli marsikaj, za APT pa bo režiral nedramski projekt oziroma izpovedi. Zamislil si jih je kot avdio-vizualni projekt, ki bo povzemal intimno govorico cele vrste posameznikov, kriminalcev, politikov, športnikov, umetnikov in navadnih ljudi, gledalci pa naj bi v nekakšnih spovednicah, eden na enega, poslušali ljudi, ki imajo po Jovanovićevih besedah težave z lastno vestjo in preteklostjo.
Janez Pipan, bivši ravnatelj SNG Drama Ljubljana, režiser in dolenjski rojak, ki je bil po Bergerju med ustanovitelji novomeškega gledališča, bo za APT režiral dramo Afera Primoža Kozaka. Pipan je poudaril, da je poleg Smoletove Antigone Kozakova Afera ključno besedilo novejše slovenske dramatike, obe sta zadnji čas nekam poniknili, kraj njene novomeške izvedbe pa bodo izdali šele z napovedjo predstave.
Nana Milčinski, ki je doslej za APT režirala glasbeno pravljico Peter in volk ter Hamleta 60 minut, je povedala, da se je odločila za priredbo besedila Jonathan Livingstone galeb Richarda Bacha. S sodelovanjem Nejca Gazvode kot dramaturga bo Jonathana Galeba prelevila v gledališki rock koncert, trenutno računa na sodelovanje skupine Siddharta, ki pa sodelovanja zaradi lastnih obveznosti še ni dokončno potrdila.
V vsakem primeru se namerava pri izvedbi opreti na peterico glasbenikov in video posnetke, pevec skupine pa naj bi občinstvu posredoval tudi besedilo. Predstava bo namenjena otrokom do 15 let, je dejala.
Nejc Gazvoda je predstavil delovanje filmske akademije, ki po Bergerjevih besedah novomeške gimnazijce uči, kako gledati naravo, vase in druge. "Z dijakinjami in dijaki gledamo filme, se o njih pogovarjamo, izvajamo praktične vaje in pripravljamo gledališko produkcijo, ki bo poskusila biti slika generacije," je pojasnil Gazvoda.
APT bo letos junija pripravil tudi retrospektivo filmov novomeškega cineasta Filipa Robarja Dorina, ki bo delno potekala na prostem, v parku pred gledališko stavbo. Robarja Dorina je Berger predstavil kot zadnjega rudarja, katerega filmi kažejo slovensko resničnost šestdesetih, sedemdesetih in osemdesetih let.
Kot je dejal Robar Dorin, je nekaj te resničnosti ostalo posnete in urejene, hkrati pa je bil ostro kritičen do sodobnega slovenskega filma, ki ga je ocenil za bednega. "Nima tistega avantgardnega poguma in neposrednosti. Sodoben slovenski film ne pozna resničnosti, podrobnosti, človeškega vedenja, govora, zatika se v literarnosti, metaforiki in besedičenju. Matere bedakov so vedno noseče," je citiral v povzetku.
Berger je še pojasnil, da so se po dveh letih delovanja APT odločili za širšo predstavitev dela in programa. Z njo so želeli opozoriti na neurejeni status najmlajšega slovenskega gledališča, ki je bil doslej odvisen le od občinske pomoči in dobre volje pokroviteljev, med katerimi je poudaril vlogo in pomoč družbe Krka.
Berger je povedal, da naj bi status APT s pomočjo ministrstva za kulturo v naslednjih letih uredili, s tem naj bi bil deležen enake pozornosti kot ostala slovenska poklicna gledališča, dotlej pa bodo njegove težave reševali z dobro voljo.
STA